اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

معرفی کتاب «آشنایی با زندگانی حضرت ام البنین (س)»

  • کد خبر: ۹۵۹۵۶
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
معرفی کتاب «آشنایی با زندگانی حضرت ام البنین (س)»
کتاب «آشنایی با زندگانی حضرت ام البنین (س)» برگزیده‌ای از کتاب «چهره درخشان قمر بنی هاشم، ابوالفضل عباس (ع)»، است که به قلم مرحوم حجت الاسلام ربانی خلخالی، شرحی غنی از زندگی حضرت ام البنین (س) است.

به گزارش شهرآرانیوز - نام حضرت ام البنین (س) فاطمه بود که بعد‌ها پس از ازدواج با حضرت علی (ع) با کنیه «ام البنین» (مادر پسران) مشهور شد. پدر و مادرش از خاندان بنی کلاب از اجداد بزرگ حضرت محمد (ص) و دارای خوبی‌ها و صفات خانوادگی مشترک بودند.

کتاب «آشنایی با زندگانی حضرت ام البنین (س)» برگزیده‌ای از کتاب «چهره درخشان قمر بنی هاشم، ابوالفضل عباس (ع)»، است که به قلم مرحوم حجت الاسلام ربانی خلخالی، شرحی غنی از زندگی حضرت ام البنین (س) است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «فضایل اخلاقی، کمالات انسانی، نیروی ایمانی، ثبات و پایداری، شکیبایی و بردباری، بصیرت و دانایی، نطق و سخندانی، او را به شایستگی، بانوی بانوان کرده بود. حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب پدر ام البنین است.

او مردی شجاع و دلیر و راستگو بود که شجاعت از صفات ویژه اوست. وی از استوانه‌های شرافت درمیان عرب به شمار می‌رفت و در بخشش، مهمان نوازی، دلاوری و رادمردی و منطق قوی، مشهور بود. مادر بزرگوار ام البنین، ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب (از اجداد رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع)) است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وی، چهره درخشانی را به تصویر کشیده است.

بینش عمیق، دوستی با اهل بیت و دوستی با فرزندان درکنار وظیفه مهم مادری و چونان معلمی دلسوز آموختن باور‌های اعتقادی و مسائل مربوط به همسرداری و آداب معاشرت با دیگران ازجمله ویژگی‌های خاص این بانوست. در بسیاری از کتب تاریخی، نام ۱۱ تن از مادران ذکر شده است که همگی از خانواده‌های شریف و اصیل عرب بوده اند و به واقع مصداق بارز شجره طیبه اند؛ شجره‌ای که اصل آن در زمین است و فرع آن در آسمان‌ها و حاصل و نتیجه این درخت پاک، همانا عباس بن علی و... بوده اند.

خاندان این بانو از خاندان‌های ریشه دار و جلیل القدر بود که به دلیری و دستگیری معروف بودند و هریک در بزرگی و شرافت به گونه‌ای مشهور شده اند و ما جهت اختصار به برخی از ویژگی‌های آنان می‌پردازیم.» حجت الاسلام خلخالی در بخش دیگری از کتاب «آشنایی با زندگانی حضرت ام البنین (س)» نوشته است: «مورخان درمورد شرافت نسب ام البنین می‌نویسند: «تاریخ، پدران و دایی‌های ام البنین را به ما می‌شناساند و ما دانستیم که آنان از سوارکاران شجاع عرب بوده و شرافت و آقایی (سیادت) آن‌ها به حدی بوده است که حتی پادشاهان نیز به آن اذعان داشته اند.»

درمورد نسب مادری ابوالفضل العباس (ع) در کتب تاریخی مطالب زیادی هست. شاید بتوان با یک جمله، تصویری از خاندان «ام البنین» را ترسیم کرد و آن اینکه پدران و مادران و خاندان ام البنین در شجاعت، کرم، اخلاق، هنر و وجاهت اجتماعی و بزرگواری پس از قریش، سرآمد قبایل گوناگون عرب بوده اند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->